Az sem igazán tűnik fel a közlekedőknek, hogy a villamosoknak valahogy mindig elsőbbségük van. Ez sem véletlen, mert a pályát érintő összes kereszteződést érzékelőkkel, indukciós hurkokkal szereltük fel, hogy amint a 42 tonnás high-tech jármű megérkezik a kereszteződésbe, ne a rajta utazó 300 embernek kelljen várni, amíg a lámpa zöldre vált.


villamos

Miskolc minden fejlesztését – így a közösségi közlekedését is – az ún. Green City elvek mentén tervezzük és valósítjuk meg. Ugyanis bár már régen nem vagyunk acélváros, főleg a téli időszakban még mindig előfordulnak szmogriadók. Részben a város völgybéli fekvése okán, részben azért, mert sokan még mindig korszerűtlen fűtést használnak. Nem utolsó sorban pedig a nagy forgalom miatt magas a légszennyezettség. 

Éppen ezért elköteleztük magunkat, hogy minden beruházásunkat és fejlesztésünket úgy tervezzük és valósítjuk meg, hogy a lehető legnagyobb mértékben csökkentsük a környezetterhelést.

Nem részletezném most a geotermikusenergia-felhasználást, amivel a távfűtési "hőszükségletek" több mint 40 százalékát állítjuk elő, a tapolcai ivóvízbázis védelmére irányuló projektünket, vagy a biogáz-erőművet (és még sorolhatnék pár hasonlót), megmaradok a közlekedésnél.

Gondoljunk bele: egyetlen korszerű villamos több mint 100 személygépkocsi környezetterhelését váltja ki. Ha csak egy villamos utasai autóba ülnének, akkor több mint 50 tonna káros anyaggal terhelnék a város levegőjét, és ha Miskolcon nem lenne villamos, a város működéséhez egy 2x8 (!) sávos autóutat kellene építeni.

Az új villamosok egyébként látványnak sem utolsók. Ma még a helyieknek is élményszámba megy, ahogy a hatalmas, csupaüveg, csillogó gép az esti lámpafényben besuhan a megállóba smaragdzölden ragyogó felirataival, s amikor az ajtók szisszenve kinyílnak, hallani, ahogy az utastájékoztató rendszer dizőz-hangon közli, éppen hol is vagyunk, s mik a csatlakozási lehetőségek.

Na, igen, ezek már nem az ingyen talpmasszázst nyújtó öreg cseh és bécsi villamosok, amelyek zörögve, csörögve csattogtak végig a városon. Megvolt annak is a romantikája, de én azért úgy látom, a miskolciak villámgyorsan megszokták és megszerették az új, suhanós Skodákat, és igencsak zúgolódnának, ha nélkülözni kellene őket.

busz

S ha már közösségi közlekedés, szólni kell a buszokról is. A városi buszflotta meglehetősen idős. 14 év az átlag életkor. Az azonban, hogy minden éjjel 40-60 autóbuszt kell éjszakai műszakban szervizelni, hogy másnap forgalomba állhassanak, nemigen érdekli a munkahelyükre igyekvőket, vagy éppen a közlekedési vállalattal keménykedő újságírókat. Az MVK pedig helytáll, mint a veterán frontharcos, minden napot újabb csataként él meg, s a szerelők éjjeli, szinte emberfeletti munkájának köszönhetően tudja tartani a vonalakat.

Nem tudom, meddig lehetne így kitartani. Tavaly azonban az Új Széchenyi Tervnek köszönhetően lehetőség nyílt arra, hogy új, gázmeghajtású, CNG (Compressed Natural Gas, azaz sűrített földgáz) meghajtású buszokat vásároljunk. 75 darabot! Ezzel a flotta átlagéletkora 14-ről 4,5 évre fiatalodik. Ráadásul ezek az új, alacsonypadlós, klímás gépek jóval csendesebbek, és károsanyag-kibocsátásuk is sokkal kisebb. Emellett megépül egy CNG töltőállomás is, amely nem csak az új buszokat látja majd el üzemanyaggal, hanem közforgalmú töltőállomásként is üzemelni fog, így biztosítva Miskolcon és az észak-keleti régióban az olcsóbb, környezetbarát üzemanyag elérését. Ha minden jól megy, idén év vége felé már forgalomba is állnak a CNG-buszok!

busz

A Zöld Nyíl – a villamos-projekt – után már nem lehet alább adni. Ezért minden fejlesztés során a legjobb, legkorszerűbb, high-tech gépeket igyekszünk beszerezni. Ez talán nagyzolásnak tűnhet, de nem az. Egyszerűen a legjobbra van szükség. Ennek okai közül hadd hívjam fel a figyelmet egyre: ha megnézzük a térképet, Miskolc egy igencsak konkáv város. Amíg az alföldi mezővárosokra jellemző, gyűrűs szerkezetű úthálózati struktúrában egyszerű a logisztikát megoldani, addig ebben a felülnézetből leginkább egy ismeretlen, bizarr tengeri lényre emlékeztető településen ez finoman szólva is nehéz.

Ebből ered egy megdöbbentő adat: Miskolcon egyetlen nap alatt 26 ezer kilométert teljesítenek az autóbuszok a teljes hálózaton. Az egyenlítő hossza kb. 40 075 km. Szóval, mi itt két nap alatt jócskán körbebuszozzuk a Földet.
Ez pedig egy dologra predesztinál: ha közlekedést fejlesztünk, azt csak világszínvonalon tehetjük.

busz